Sunday, May 6, 2007

Fictiv, deci cu entuziasm


Incep acest post de la o intrebare adresata mie de catre colegul meu Charlie, candva prin clasa a
10-a:

"Daca tu o vezi pe M. la tabla acum, stii sigur ca ea exista?"

Raspunsul meu de atunci a venit extrem de repede si de sigur: "Nu. N-ai de unde sa stii."
Si azi imi pastrez parerea. N-am de unde sa stiu daca ceea ce vad, aud, simt in general e
adevarat. Suntem captivi intr-o lume a relativitatii, unde nimic nu e ceea ce pare, iar lucrurile
pe care noi le consideram reale, concrete, palpabile sunt, de fapt, supuse indoielii.
De cate ori nu se intampla sa te trezesti dintr-un vis cu o senzatie apasatoare, cu un regret
chinuitor, regretul de a fi lasat in urma o intreaga viata, o existenta alternativa? Evident, nu
merg pana la a considera senzatia respectiva intemeiata, pana la urma a fost doar un vis, dar
apropierea aceasta extrema a visului de realitate mi s-a parut intotdeauna infricosatoare. Daca un vis poate parea atat de real,atunci se cam duc pe apa sambetei toate certitudinile privind
concretitudinea existentei noastre. Sa nu ma luati cu argumente de genul: "Daca toata lumea e
convinsa ca traieste de-adevaratelea, atunci asa trebuie sa fie.", nu ma incalzesc cu nimic.

Si atunci, daca eu n-am de unde sa stiu daca traiesc fictiv sau nu, intrebarea fireasca ar fi:
"De ce sa-mi mai pese?" Daca nu am nici macar certitudinea ca eu sunt, atunci de ce as mai cerceta filozofii si stiinte si adevaruri universale, si, de fapt, de ce as mai trai in general? 2 motive
sunt suficiente:

1) Din spirit de turma.
2) Pentru ca sansa ca, de fapt, eu sa nu exist cu adevarat e foarte mica si nu merita riscul.

Stiu ca postul de mai sus e total aiurea si seamana periculos de mult cu ce zic tipii aia prin
Matrix, dar nu trebuie luat intr-un mod atat de radical. Dar, daca vreodata simti ca traiesti
intr-un vis urat din care nu poti sa te trezesti, fii fara grija, ai 2 optiuni valide: Astepti sa
te trezesti, pentru ca, chiar e un vis SAU te zbati sa iti imbunatatesti situatia. Cei mai multi
oameni aleg varianta a 2-a, iar cei care merg pe prima varianta sunt numiti lenesi, prosti,
degeabisti. Totusi, s-ar putea sa fie mult mai destepti/inspirati decat restul gloatei.

Just a thought...


4 comments:

Vlad Voicu said...
This comment has been removed by the author.
Vlad Voicu said...

un thought pe care l-a avut si kant.
in Critica ratiunii pure parca.

Alexandru Hagi said...

Pey poate ca nimic din ceea ce cunosti nu exista si e doar in mintea ta! poate...

Radoo said...

viziune indedita cel putin!