Thursday, November 15, 2007

Critica distructiva si complexele

Spiritul critic a fost dintotdeauna o calitate a omului care a determinat progresul civilizatiei. Fara critica, nu poti sa stii ce nu e in regula, deci, nu poti sa stii ce trebuie ajustat/inbunatatit.
Critica constructiva, ignorand cacofonia, e un lucru util in majoritatea cazurilor; n-am nimic cu persoana care imi zice: "uite, aici gresesti" sau "asta n-ai facut bine pentru ca...", sau "ar trebui sa schimbi asta".

Insa, cum nu traim intr-o lume ideala, majoritatea oamenilor nu se comporta asa. Critica de dragul criticii e extrem de raspandita, iar reprezentantii ei, "carcotasii", sunt persoanele care critica orice, pe oricine, oricand, doar pentru a se pune pe sine in valoare sau pentru a-si ascunde propriile complexe.

Toti suntem complexati de cate ceva. Suntem constienti de un anumit defect al nostru si suntem atat de ingroziti ca si ceilalti ar putea afla, incat suntem dispusi sa facem orice (instinctiv ori constient) pentru a-l ascunde, mergand uneori pana la actiuni grotesti sau ridicole.

Revenind la carcotasi, acestia fac parte din categoria "complexatilor". Toti avem cate o doza de carcotas in noi, iar cel care neaga asta e ori inconstient ori ipocrit/narcisist. Atunci cand criticam pe cineva(si aici nu ma refer la critica constructiva, ci la "bataia de joc"/zeflemeaua), criticam exact defectul de care suntem complexati, de cele mai multe ori inconstient, incercand sa il ascundem la noi si sa il evidentiem la ceilalti.

Uneori, critica nici macar nu are un fundament real. Criticam o actiune a celuilalt, presupunand ca in spatele acelei actiuni se afla o motivatie, care de multe ori e falsa, dar noi am atribuit-o acelei persoane doar pentru ca aceea ar fi fost motivatia noastra daca am fi fost in acea situatie.

Sper ca am fost cat de cat coerent si relativ usor de urmarit/inteles in aberatia cugetarea mea.

Doar pentru ca noi avem anumite defecte, nu trebuie sa presupunem ca aceleasi defecte stau in spatele actiunilor tuturor celorlalti.

7 comments:

runner said...

Si daca stii lucrurile astea, ca cei care carcotesc o fac in marea lor majoritate pentru a-si ascunde defectele, de ce te chinui sa crezi ceea ce zice hagi, ca ai un blog emo?! Credeam ca ai personaliltate, ti-a zis si bobi intr-un comentariu, credeam ca poti sa spui clar si raspicat: asta-s eu!, si sa mergi mai departe. Te-ai gandit ca poate erai citit tocmai pentru posturile "emo"? Din cate imi amintesc, hagi te-a sfatuit sa scrii posturile alea 3 de la inceput ("un post lung" I,II si III) si daca iti amintesti ai fost chiar forte apreciat pentru posturile acelea..Oricum, fiecare are stilul lui si tu ai dreptul sa ti-l gasesti pe al tau...

Anonymous said...

"Criticul e un schiop care pretinde k tenvata sa alergi". Parerea mea :D

Teleapatic said...

Nu ma chinui sa cred nimic, nu ma schimb pentru nimeni, sunt ceea ce sunt, doar ca unele lucruri e mai bine sa fie tinute pentru sine.
Nu-mi placea monotonia in care cazusem, toate posturile parca semanau unul cu celalalt; vreau doar putina diversitate; or sa mai fie si posturi emo, dar si posturi serioase. Ceea ce scriu se potriveste cu ceea ce simt, cu starea mea de spirit pe anumite perioade.
Sfat pentru cititori: nu va asteptati sa descoperiti prea multe despre personalitatea mea pe blog; aici sunt doar niste texte concepute pe moment, ele nu reflecta decat pojghita subtire de deasupra ;)
Eram sigur ca schimbarea subita de stil va fi inteleasa gresit, ca o capitulare. Poate ca e, poate ca nu e, cer e ca toti avem momentele noastre de slabiciune.

Anonymous said...

bey lushan ... te km contrazici oleak ..."ceea ce scriu se potriveste cu ceea ce simt" "Sfat pentru cititori: nu va asteptati sa descoperiti prea multe despre personalitatea mea pe blog; aici sunt doar niste texte concepute pe moment, ele nu reflecta decat pojghita subtire de deasupra"
WTF ???

Teleapatic said...

"ceea ce simt", adica dispozitia de moment, starea de spirit, nu sentimentele propriu-zise

Anonymous said...

a comentat tarja cu al doilea comment ce vroiam sa zic:D deci nu mai are rost sa rept:D

Vlad Voicu said...

Luci, nu vezi ca esti un Don Quijote aici?
Cum zicea un mare filozof.. "las-o bre' la punctul mort", si scrie acolo fara sa fii influentat de mediu.